Lakásvásár

A 15. Lakásvásár rendezvénysorozat első eseménye szeptember 22-én került megrendezésre, amikor a szervezők, valamint a fő támogatók a sajtó képviselőit látták vendégül.  Borsi László – az ingatlanpiac állapotát bemutató előadását követően – Borsi István nyújtott átfogó képet a soron következő vásárról, mely ismét rekordot döntött, hiszen az eddigi maximális kiállítószámot meghaladva, ez alkalommal több mint 145 cég élt a kiállítási lehetőséggel. Soron következő felszólalóként Mehrli Péter MAISZ elnök méltatta a szervezők, valamint a Magyar Ingatlanszövetség immár hét éve töretlen szakmai együttműködését, melyre jó példaként szolgált a másnapi MAISZ szakmai konferencia felvezetése.  A sajtótájékoztatót állófogadás zárta.

Szakmai konferencia

A szervező MAISZ felkérését elfogadva több külföldi előadó is eljött, hogy a magyar kollégáknak bemutassa hazája ingatlanpiacát, illetve azokat a marketing és ingatlanszakmai módszereket, melyekkel a válság okozta problémákon igyekeznek úrrá lenni.

  • Borsi László, illetve Mehrli Péter megnyitóját követően Mádi László országgyűlési képviselő foglalta össze azon nemzetközi és hazai gazdasági politikai okokat, melyek a jelenlegi helyzethez vezettek.
  • Belton E. Jennings (NAR főtitkár) „Az ingatlanpiac kilábalásának eszközei az USA-ban” címmel az amerikai gyakorlatot elemezte, bemutatva a kinti kollégák munkamódszerének változását, a lakosság felé eddig mutatott „szakértői” arculat eredményes újrapozícionálását.
  • Alexander Romanenko (Orosz Ingatlanszövetség alelnöke, egyben a FIABCI ENSZ megbízottja) nemzetközi szintű kitekintést nyújtott az ingatlanos szakmai szervezetek válság időszakában végzett működéséről, ill. azon kihívásokról (taglétszám-, bevételek csökkenése stb.), melyekkel meg kell küzdeniük. Előadásának érdekes színfoltja volt az amerikai és orosz szövetségek pénzügyi lehetőségeinek párhuzamba állítása, kiemelve az amerikaiak rendkívül magas arányú szponzorációs bevételeit.
  • Artur Kostandov cégvezető (ALL 2 B – Moszkva) a magyar piacon jelenleg még kevés számban mozgó orosz befektetők elvárásait ismertette részletesen, rávilágítva a hazánkban az utóbbi időkben elhanyagolt orosz nyelvű marketing anyagok, valamint kinti marketing aktivitásunk hiányára.                         
  • Dr. Gál Csaba vezérigazgató (Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt.) az önkormányzati ingatlanok piaci értékesítésének tapasztalatairól számolt be, tételesen megemlítve a jelenleg is eladó nagyobb budapesti ingatlanokat is.
  • Murányi Ákos elemző (Duna House) a számok és statisztikák nyelvén érzékeltette a válság mélységét, megemlítve ugyanakkor azokat a speciális területeket és konkrét  projecteket, ahol a recesszió hatása csak mérsékelt, illetve a kitörést jelentő üzleti potenciált hordoz.
  • Dr. Verő Béla (Magyar Jelzálogbank Egyesület) előadásában a banki értékbecslési és hitelezési gyakorlatot mutatta be, nem rejtve véka alá a jelenlegi anomáliákat, tisztázatlan felelősségi kérdéseket. Előadásának érdekessége volt az a folyamatos PPT prezentáció, mely az OTP Ingatlan Rt. által kifejlesztett – szakmailag rendkívül komplex – elemző, az értékbecslők és ellenőrök munkáját támogató rendszert mutatott be.
  • Dr. Hidasi Gábor (Dr. Hidasi és Társai Ügyvédi Iroda) prezentációja az ingatlanpiac aktuális jogszabályi környezetét mutatta be kritikus szemmel. Az általa felsorol hiányosságok és problémák többsége (például a társasházi törvény) évek óta sújtja a lakosságot és a szakmát – és mielőbbi megoldás után kiált.

Kiállítás

A jegyeladások alapján idén is igazolódott a tétel, miszerint az ingatlanpiac volt, van és mindig is lesz – igaz nem mindig ugyanolyan erős, és nem mindig ugyanazoknak kedvez. A pénteki mérsékelt lakossági érdeklődést követően mind szombaton, mind vasárnap szép számmal jöttek az érdeklődők, igaz, az új lakásokat kínáló cégek standjai helyett inkább az aukciós házak, illetve a bankok pultjainál állt a sor. A kollégák jelzései alapján főleg az „akciós”, kedvező árú lakásokat keresték. Egyértelműen látszott, hogy a válság nyomán itthon is egy képzettebb, öntudatosabb lakásvásárlói kör alakul ki. A MAISZ kiállítási területén – talán a megnyirbált marketing kereteknek köszönhetően – jóval több tagunk helyezte el szórólapját. A látogatók a kiállítás során 24 tagcégünk reklámanyagát vehették át a standunkon. Végül, de nem utolsó sorban Tagjaink nevében is köszönjük a Lakásvásár csapatának, hogy a válság időszakában is ilyen eredményes és látogatott kiállítást szerveztek!